1403 سال مسکنن با ساخت 2.2 میلیون مسکنن

بخشی از 2.2 میلیون واحد مسکونی عملیاتی‌شده سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

سال ۱۴۰۳ باید ساخت مسکنن روستایی رونق بگیرد. آمارها بیانگر عبور از ۴۲۰ هزار مسکنن ساخته‌شده روستایی است. همچنین در تامین زمین مسکنن روستایی بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زمین هدف‌گذاری شده بود که بیش از این عدد زمین تامین شده و هم‌اکنون عملیات تخصیص به متقاضیان در حال انجام است و برای سال ۱۴۰۳ نیز همین تعداد هدف‌گذاری شده است.

 آخرین برآوردهای وزارت راه و شهرسازی گویای آن است که ساخت 2.2 میلیون واحد مسکونی از نهضت ملی مسکنن در سراسر کشور عملیاتی شده است. این آمار فارغ از زمین‌های واگذار شده به صورت رایگان برای طرح جوانی جمعیت است. اینطور که پیداست سال آینده باید شاهد به سرانجام رسیدن بخشی از این پروژه باشیم. مسلما تحویل این واحدها به متقاضیان می‌تواند تا حدودی باعث مدیریت بازار مسکنن شود. کما اینکه تجربه 2 سال اخیر نشان داده است در مناطقی که واحدهای مسکنن مهر باقیمانده تحویل متقاضیان شده، قیمت‌ مسکنن و زمین کاهش یافته است.  

 نشست پایش عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکنن پنجشنبه هفته گذشته در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. روزهای پایانی سال فرصت مناسبی برای ارزیابی اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌هاست. نهضت ملی مسکنن اگر نگوییم بزرگ‌ترین، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌‎های دولت سیزدهم است. عقب‌ماندگی ساخت مسکن در دهه 90 باعث شده بود مساله مسکن به یک بحران در کشور تبدیل شود و بلافاصله پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی موضوع ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال آغاز شد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نشست پایش عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکنن، سال ۱۴۰۳ را سال ساخت مسکنن دانست و گفت: در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال آماده‌سازی زمین‌ها شتاب می‌گیرد تا سال آینده که آن را سال ساخت مسکنن نام‌گذاری کرده‌ایم، شاهد افزایش سرعت ساخت مسکنن در کشور باشیم.
بذرپاش ضمن ارائه نظرات خود درباره عملکرد سال ۱۴۰۲ به تشریح ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای سال آینده در این حوزه پرداخت و گفت: در حوزه تامین و آماده‌سازی زمین بخش زیادی از اهداف محقق شده است، البته در حوزه سرعت‌بخشی به اتمام واحدهای مسکنن مهر نیز رشد خوبی داشتیم اگرچه انتظار ما بیش از این بوده است، همچنین در حوزه جوانی جمعیت به ۱۰۰ درصد اهداف امسال دست یافتیم.  
وی در ادامه افزود: در حوزه بافت فرسوده نیز که هدف‌گذاری ۲۴۰ هزار واحد را برنامه‌ریزی کرده بودیم، در مراحل نهایی قرار دارد و این هدف‌گذاری نیز محقق می‌شود.  
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملیات ساخت طرح نهضت ملی مسکنن، بخش اعظم آن را منوط به تامین مالی از سوی شبکه بانکی دانست و گفت: میزان تسهیلات پرداختی با سال ۱۴۰۱ قابل مقایسه نیست و رشد چند برابری داشته است. از طرفی مبلغ تسهیلات بانکی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش و نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت. بذرپاش با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم، گفت: هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۳، سرعت‌بخشی برای آماده‌سازی زمین‌ها در روزهای باقی‌مانده از اسفند امسال است تا سال آینده که آن را سال ساخت مسکنن نام‌گذاری کرده‌ایم، هم در بخش واحدهای متمرکز در شهرهای جدید و هم در بخشی که به مردم واگذار شده، شاهد افزایش سرعت ساخت مسکنن باشیم. وی افزود: سال آینده پرونده مسکنن مهر جمع‌بندی می‌شود و شاید معدود پروژه‌هایی از مسکنن مهر باقی بماند که به طرح نهضت ملی مسکنن منتقل می‌شوند، زیرا راهی به غیر از این وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سال ۱۴۰۳ باید ساخت مسکنن روستایی رونق بگیرد. آمارها بیانگر عبور از ۴۲۰ هزار مسکنن ساخته‌شده روستایی است. همچنین در تامین زمین مسکنن روستایی بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زمین هدف‌گذاری شده بود که بیش از این عدد زمین تامین شده و هم‌اکنون عملیات تخصیص به متقاضیان در حال انجام است و برای سال ۱۴۰۳ نیز همین تعداد هدف‌گذاری شده است.  بذرپاش یادآور شد: مجموع یک میلیون قطعه زمین در بخش روستایی، بیش از ۴۰ هزار هکتار است، بنابراین این عدد نه‌تنها کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر است. وی با اشاره به سهولت دسترسی مردم  به خرید و فروش و اجاره مسکنن گفت: راه‌اندازی سامانه خود‌نویس منجر به عقد بیش از ۱۰۰ هزار قرارداد بین موجر و مستاجر شد. از طرفی به همکاران‌مان در این بخش ابلاغ شده است تا بخش خرید و فروش هم به این سامانه اضافه شود و خرید و فروش در سال آینده از این طریق انجام شود.
* 2 میلیون و 283 هزار واحد در دست ساخت
بر اساس گزارش نهایی که وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ساخت مسکنن ارائه داده است، تعداد واحدهای شروع شده طرح نهضت ملی مسکنن در قالب برنامه‌های مختلف تا نیمه اسفند سال جاری 2 میلیون و 283 هزار و 275 واحد بوده است. همچنین میزان واگذاری زمین رایگان در طرح جوانی جمعیت نیز 70 هزار مورد بوده است. این گزارش می‌افزاید 240 هزار واحد مسکونی نیز در بافت‌های فرسوده در حال نوسازی است. شروع روند ساخت این تعداد واحد مسکونی در حالی است که بانک‌ها به عنوان تامین‌کننده مالی طرح تاکنون پای کار نبوده‌اند و از میزان تعهداتی که داشتند در بهترین حالت 20 درصد وظایف خود را انجام داده‌اند. 
البته در برنامه هفتم توسعه ماده‌ای تدوین شده که بانک‌هایی را که تعهدات مالی خود را در رابطه با مسکنن انجام ندهند، با سقف ترازنامه تنبیه می‌کند. 
این موضوع مورد وثوق مجمع تشخیص مصلحت نظام هم قرار گرفته و به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن بتواند ضمانت اجرایی مناسبی برای تامین مالی نهضت ملی مسکنن باشد.

اوایل بهمن معاون وزیر راه و شهرسازی درباره باز شدن دوباره سایت نهضت ملی مسکنن برای ثبت‌نام متقاضیان گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است فعلا افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی شوند و بعد از ساماندهی این افراد، سایت برای متقاضیان جدید باز می‌شود.  هادی عباسی‌اصل اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم در دولت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از ٢٣ درصد به ١٨ درصد بود که با ابلاغ و تاکید اخیر بانک مرکزی به شبکه بانکی این نرخ سود ١٨ درصد در پروژه‌های نهضت ملی مسکنن که در اراضی ٩٩ ساله ساخته می‌شوند، تثبیت شد و مابه‌التفاوت این سود از ١٨ به ٢٣ درصد از محل‌های مختلفی تامین می‌شود که بخشی از آن از محل قرارداد سپرده‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی است.
وی افزود: موضوع دوم پلکانی کردن اقساط بود و بانک مرکزی مصوبه‌ای در این باره داشت تا کسانی که تمایل دارند، اقساط نهضت ملی مسکنن را به صورت پلکانی پرداخت کنند. در  ۲ سال اول اقساط 5 میلیون و ٩٠٠ هزار تومان است و در سال سوم اقساط افزایش می‌یابد و این عدد پیش‌بینی شده که بر اساس حداقل حقوق کارگر قابل پرداخت باشد.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکنن روستایی هم وام را از ٢٠٠ تومان به ٣۵٠ میلیون تومان افزایش دادیم  و ٢٠٠ هزار فقره وام را به ٣۵٠ هزار فقره رساندیم و وام نوسازی مسکنن روستایی جهش پیدا کرده‌ که در شهرهای زیر ٢۵ هزار نفر این شرایط حاکم است.
وی درباره باز شدن دوباره سایت نهضت ملی مسکنن برای ثبت‌نام متقاضیان تاکید کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است فعلا افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی شوند و بعد از ساماندهی این افراد، سایت برای متقاضیان جدید باز می‌شود. عباسی همچنین درباره احتمال حذف متقاضیانی که در واریز آورده اولیه تاخیر داشتند، گفت: ترجیح این است که به متقاضیانی که هنوز آورده اولیه را واریز نکرده‌اند، مهلت دهیم اما پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر قرار می‌گیرند.